Legea nr. 33/2015 pentru modificarea Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor, precum si pentru completarea art. 32 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2001 privind reglementarea productiei, circulatiei si comercializarii alimentelor a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 170 din 11 martie si se aplica de sambata. Actul a fost adoptat in februarie de Camera Deputatilor, in calitate de for decizional.
Din 14 martie, documentul a modificat substantial amenzile aplicate comerciantilor care utilizeaza practici inselatoare sau agresive pentru a-si prezenta produsele.
Mai exact, firmele risca amenzi cuprinse intre 5.000 si 100.000 lei pentru folosirea unorpractici comerciale inselatoare. De asemenea, cele care aplica practici comerciale agresive primesc amenzi de la 2.000 la 100.000 de lei.
Spre deosebire de noile reglementari, vechea legislatie prevedea ca utilizarea de catre comercianti a unor practici comerciale incorecte era interzisa, constituia contraventie si se sanctiona cu amenda de la 5.000 la 50.000 de lei.
Astfel, legislatia anterioara nu stipula amenzi diferite in functie de tipul practicilor comerciale aplicate de comercianti, ci facea o referire generala la practicile incorecte, care cuprind practicile inselatoare si agresive.
Mai mult decat atat, recentul act normativ interzice in mod expres comercializarea alimentelor care au data limita de consum si/sau data durabilitatii minimale depasite.
Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii prevede ca o practica comerciala este inselatoare daca aceasta contineinformatii false sau, in orice situatie, inclusiv in prezentarea generala, induce in eroare sau este susceptibila sa induca in eroare consumatorul mediu, astfel incat, in ambele ipoteze, fie il determina, fie este susceptibila a-l determina pe consumator sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar daca informatiile prezentate sunt corecte.
De exemplu, pot fi considerate practici comerciale inselatoare, conform Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), urmatoarele situatii:
  • Un operator economic face publicitate unui serviciu, afirmand ca acesta prezinta anumite avantaje si astfel il influenteaza pe consumator sa incheie un contract. In realitate – aceste avantaje nu exista;
  • Un operator economic ofera un produs conceput in asa fel incat sa semene, prin nume sau imagine, cu un alt produs similar cu caracteristici calitative superioare al unui competitor;
  • Un operator economic face publicitate pentru vanzarea unui apartament cu trei dormitoare. De fapt, in al treilea dormitor nu incape nici macar un pat de o persoana.
In schimb, o practica comerciala este agresiva daca, in contextul prezentarii situatiei de fapt si tinand cont de toate caracteristicile si circumstantele, limiteaza sau este susceptibila sa limiteze in mod semnificativ libertatea de alegere sau comportamentul consumatorului mediu cu privire la produs, prin hartuire, constrangere, inclusiv prin utilizarea fortei fizice sau prin influenta nejustificata si, prin urmare, determina sau este susceptibila sa determine consumatorul sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o.
Potrivit ANPC, printre situatiile ce pot fi considerate practici comerciale agresive se numara:
  • Un service auto efectueaza mai multe reparatii decat este necesar sau decat s-a convenit si refuza sa elibereze masina pana cand consumatorul nu plateste intreaga valoare a facturii.
  • Un vanzator cu amanuntul intimideaza un consumator pentru a cumpara alarme de incendiu mai scumpe decat acesta ar avea nevoie, spunandu-i ca daca nu cumpara acest produs el insusi va pune in pericol viata familiei sale – cand de fapt produsul ales initial era suficient.
  • Un vanzator se iveste la usa dumneavoastra si va convinge sa achizitionati un bun prin mijloace agresive, cum ar fi ignorarea, in repetate randuri, a solicitarii pe care i-ati facut-o de a pleca. Acest comportament este de asemenea o practica agresiva ilegala si este interzisa.