Recent Posts

sâmbătă, 20 iunie 2015

Slăbirea corectă, completă şi definitivă


Slăbirea corectă, completă şi definitivă

Pertru ca o intervenție făcută în scopul slăbirii în greutate să fie definitivă, ea trebuie să fie corectă, completă și să presupună unele modificări permanente ale stilului de viață. În rândurile care urmează vom încerca să aducem la lumină ce presupune o slăbire corectă, completă și definitivă.
A. Ce înseamnă o slăbire corectă?
Apelând la bunul simţ, înseamnă să obţii o stare semnificativ mai bună, mai stabilă,cu un efort acceptabilşi fără să se facă resimţite efecte negative, imediate sau tardive. În cazul nostru particular înseamnă să obţii cu un efort decent dar susţinut o îmbunătăţire realăa stării de nutriţie,fără a avea parte de efecte adverse imediate şi tardive,iar starea de nutriţieobținută să poată fi menţinută în continuare fără eforturi suplimentare în ciuda confruntării inerente cu valurile de stress pe care le presupune viața cotidiană.
O slăbire corectă presupunetoate aspectele următoare la un loc:
1. Efortul depus, sacrificiile făcute şi suferinţa de pe parcurs să fie acceptabile, practicabile şi să nu se soldeze cu consecinţe de durată
2. Să fie respectate principiile de bază ale unei alimentaţii naturale,sănătoase şi echilibrate, constând în evitarea substanţelor toxice sau a microorganismelor dăunătoare în paralel cu abordarea tuturor grupelor alimentare cree conţin nutrienţi importanți pentru sănătatea imediată și de durată
3. Masa musculară în timpul procesului de slăbire să se conserve, respectiv să scadă doar cu un procent considerat normal (sub 10% din greutatea totală pierdută), pentru a evita efectul yo-yo,(reîngrăşare ulterioară). O pierdere de masă musculară situată între 10% și 20% este considerată medie. Peste 20% pierderea este mare și indică un program de slăbire greșit condus. Controlul pierderii de masă musculară presupune o monitorizare periodică a compoziției corporale care se efectuează de obicei prin măsurători de bioimpedanţăelectrică efectuate la intervale regulate de obicei de 10 – 14 zile. Pentru a nu pierde masă musculară sunt necesare trei condiții: dieta să nu fie excesiv de restrictivă în calorii, să se practice exerciții fizice în scopul conservării masei musculare şi să se asigure un consum corect de proteine alimentare, atât din punct de vedere cantitativ şi calitativ, cât şi din punct de vedere al distribuţiei la cele trei mese.
4. Slăbirea să fie condusă până la o stare de nutriţie suficient de apropiată de cea ideală,având ca scopobţinerea unui nivel favorabil de stabilitate nutriţională, necesară pentru a evita reîngrăşarea care ar urma să survină cu ocazia următoarelor valuri de stres care interferează cu viaţa cotidianăa oricărei persoane
5. Starea de nutriţie a celulelor organismului să nu aibe de suferit prin înfometare sau alimentaţie unilaterală. În caz contrar există riscul apariției unor dereglări la nivelul diverselor aparate și sisteme ale organismului, dereglări care pot fi dăunătoare ca atare sau sunt în măsură să determine persoana respectivă, prin prezența disconfortului, să încetinească sau să oprească programul de slăbire înainte de a fi atins o stare de nutriție stabilă. Diversificarea alimentaţiei presupune includerea zilnică sau aproape zilnică a tuturor grupelor alimentare valoroase conform unei piramide nutriţionale corecte. Principalele grupe alimentare care trebuie să fie prezente într-o alimentație sănătoasă într-un raport de echilibru armonios sunt următoarele: (1) cerealele(cele cu spic și cele fără spic precum orezul, porumbul) și amidonoasele (cartofi, leguminoase), (2) fructele, (3) legumele (incluzând aici și leguminoasele verzi), (4) leguminoasele uscate, (5) fructele oleaginoase și (6) verdețurile valoroase din frunze închise la culoare. Suplimentarea cu vitamina D, iar la vegetarieni în plus cu vitamina B12, este foarte importantă.
6. Să nu existe reacţii adverse datorate mijloacelor întrebuinţate, respectiv aceste reacţii adverse să fie acceptabile şi temporare, fiind puse în umbră de câștigul mare adus stării de sănătate care a fost obținut prin îmbunătățirea stării de nutriție. Drept exemplu,creşterea consumului de ouă peste anumite limite ar ajuta la procesul de slăbire, însă efectul advers asupra nivelului colesterolului, progresului aterosclerozei și astfel apariției bolilor cardiovasculare ar fi atât de pregnant, încât ar face din această măsură o gravă eroare.
7. Nivelul de activitate metabolică să nu se reducă datorită pe de o parte unei diete excesiv de restrictive în calorii, proteine şi carbohidraţi şi pe de altă parte datorită lipsei exerciţiilor fizice corecte. Din contră, se recomandă să se facă tot posibilul pentru a reuşi să se intensifice procesele metabolice la nivelul compartimentului care este metabolic activ (musculatură în principal și organe active metabolic precum ficatul, rinichiul), compartiment care reprezintă cea mai importantă investiţie într-un proces de slăbire. Creșterea sau cel puțin menținerea nivelului arderilor metabolice se poate obține în primul rând cu ajutorul exercițiilor fizice corecte și poate fi susținută în plus de o dietă corectă care favorizează activarea și eficientizarea reacțiilor metabolice generatoare de energie celulară.
B. Ce înseamnă o slăbire completă şi de ce este ea necesară?
O slăbire completă înseamnă o slăbire până la acea stare de nutriţie, verificată în mod obiectiv, care este suficient de apropiată de starea ideală de nutriţieverificată prin criteriiobiective.
Există mai multe modalităţi de a afla care este greutatea ideală:
1. Prin formule simple neoficiale, gen „greutate pentru înălţime”
2. Formule utilizate de nutriționiști și dieteticieni
3. Formule științifice rezultate din diverse studii de cercetare
4. Prin măsurători exacte de compoziţie corporală (de preferat)
Pentru calculul greutății ideale și pentru încadrarea excesului de greutate pe grupe de deviere de la normal vezi documentul referitor la greutatea ideală.
C. Ce înseamnă o slăbire definitivă?
O slăbire definitivă reprezintă parțial consecința unei slăbiri corecte, însă include în plus câteva aspecte specifice dezideratului de a menţine starea bună de nutriţie obținută pentru o perioadă cât mai lungă de timp, la modul ideal pentru totdeauna.
O slăbire în greutate definitivă reprezintă o slăbire condusă atât de corect, încât noua stare de nutriţie să dovedească un înalt grad de stabilitate, care se manifestă prin durata lungă cu care ea tinde să se menţină şi prin rezistenţa stării de nutriţie în faţa valurilor de perioade stresante care favorizeaza îngrăşarea șicare survin în mod repetitiv în viaţa majorităţii oamenilor- fireşti de altfel.
Ceea ce caracterizeazăo slăbire definitivă în plus faţă de o slăbire corectă presupune a nu repeta greșelile de stil de viață făcute anterior care au condus la dereglarea stării de nutriție și constă din tot ceea ce rămâne schimbat în stilul de viață în urma programului de slăbire pentru a putea menține noua stare de nutriţiefără eforturi suplimentare.
Aceasta include:
1. Renunţarea la obiceiurile nefavorabile din perioada anterioară slăbirii (dietetice, sedentarism)
2. Consolidarea masei musculare şi menţinerea intensităţii arderilor metabolice (sport corect)
3. Asigurarea prin înţelepciune şi spirit preventiv a unui stil de viaţăpe cât posibil lipsit de excese referitoare la munca excesivă, nefiziologică (=workaholism), de asemenea lipsit de stres excesiv şi însoţit de un somn suficient, relaxări în weekend-uri, precum şi perioade adecvate de odihnă totală în concedii
4. Monitorizare permanentă și reactivitate mare și promptă de îndată ce se constată o tendință de deteriorare a stării de nutriţie cu îngrăşare după perioade mai dificile şi stresante, constând în monitorizarea săptămânală a greutății corporale și măsuri concrete de slăbire corectă până la redobândirea valorilor stabile prezentate anterior.
Nutritionist-Dietetician
Liviu Deacu

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu